NP 560 - Kroje v PDF

Vše o krojích. Aktuální číslo NP také v PDF verzi pro ty, kdo chtějí podpořit naše prodejce a nemohou si časopis koupit přímo od nich.


Ve vaší objednávce prosím přidejte do Poznámky pro prodejce číslo prodejce, polovina jde prodejci. Mapu s čísly prodejců najdete ZDE.

50 Kč 45,45 Kč bez DPH
Skladem (> 5 ks)

Kroj je přímá linka k jakési esenci domova. Jde sportovní analogií o dres, který způsobuje, že kdykoliv vidíte jeho barvy, srdce poskočí příjemným zatrnutím a ve vnitřní řece vzedme se vlnka pýchy – to je můj klub, to jsou mí lidé, tady to máme rádi, tady se táhne za jeden provaz.

 

Tato hra symbolů se podle příběhů v tomto tématu nečekaně vrací zpátky. Míra globalizace a unifikovanosti již zřejmě překročila určitou mez a lidé si berou zpět jedinečnost svého prostředí. A je to zcela pochopitelné, neboť identifikace například s modrou barvou kroje, která odkazuje k houfu trnkových keřů kolem vsi, nás přímo propojuje s našimi předky, kteří z temně modrých plodů dělali víno a my to víno při pohledu na náš kroj s nimi pijeme, jako by tu byli s námi.

 

Až přelistujete na stranu 22, najdete tam modelový případ. Parta kluků, která se pustila do výroby jasanových historických lyží, jaké u nich ve vsi dělali jejich dědové a pak s nimi jezdili na závody až do Alp, pocítila potřebu ukázat světu, odkud jsou. A tak si vymysleli kroj. Nejdřív hledali květinu, která jejich kraj charakterizuje, pak barvy látek, pak materiál na zdobení – nakonec si museli vzít půlroční dovolenou, pořídit hejno pávů a stát se specialistami na ručně dělané kožené pásy na cennosti. Lituje někdo z nich vynaložené energie? Ani v nejmenším.

 

A nebo tu máme příběh tří žen, které si říkají Czechia (s. 16-19) a ty vašemu městu přijedou udělat lidový kroj na míru podle toho, co o tom místě samy zjistí a co jim přijde důležité. Po tomhle všem, co s krojem zažijete, vám pak zbývají jen dvě možnosti: buď ho předat další generaci, a nebo se v něm nechat pohřbít, čímž všechny půjčené symboly svému kraji zase pokojně vrátíte.

 

V části časopisu, kde píšeme o našich prodejcích, si prosím nalistujte otvírací text. Vyprávíme v něm příběh dvou našich prodejců-seniorů, Kamily z náměstí Míru a Bohouška z Radlické, kteří díky prodeji NP mohou přes nízké důchody žít celkem normální a spokojený život. Pokud byste věděli o někom, komu nestačí důchod, prosím doporučte mu prodej Nového Prostoru. V těchto dnech NP prodávají i studenti, kteří přišli kvůli karanténě o brigády, nebo lidé, kteřípřišli o práci.

 

Jedním z nich je i prodejce Jerry, o kterém můžete číst na následující dvoustránce. Jerry pracoval v hotelu, ale díky absenci turistů o místo přišel. A tak šel prodávat Nový Prostor, chytil se a je spokojený. Velice příjemně africkým způsobem teď časopis nabízí ve vestibulu metra Vysočanská. Jerry pochází z Angoly.

Kód Kód: 989
Kategorie: ČASOPIS v PDF